Святитель Никита Печерский, Новгородский, затворник, епископ



Святитель Никита Печерский, Новгородский, затворник, епископ

ДНИ ПАМЯТИ:

17 июня  (переходящая) – Собор Новгородских святых

13 февраля

13 мая – Обре́тение мощей

27 мая

ЖИТИЕ

КРАТКОЕ ЖИТИЕ СВЯТИТЕЛЯ НИКИТЫ, ЗАТВОРНИКА ПЕЧЕРСКОГО, ЕПИСКОПА НОВГОРОДСКОГО

Свя­ти­тель Ни­ки­та, епи­скоп Нов­го­род­ский, в мо­ло­дые го­ды по­сту­пил в Ки­е­во-Пе­чер­ский мо­на­стырь и вско­ре по­же­лал уй­ти в за­твор. Игу­мен пре­ду­пре­ждал его о преж­девре­мен­но­сти та­ко­го по­дви­га для мо­ло­до­го ино­ка, но он, по­на­де­яв­шись на свои си­лы, не по­слу­шал­ся. В за­тво­ре свя­той Ни­ки­та впал в ис­ку­ше­ние. Диа­вол явил­ся ему в ви­де Ан­ге­ла, и неопыт­ный по­движ­ник по­кло­нил­ся ему. Бес дал ему со­вет, как уже до­стиг­ше­му со­вер­шен­ства: «Ты не мо­лись, а толь­ко чи­тай и учи дру­гих, а я бу­ду мо­лить­ся вме­сто те­бя», – и стал око­ло за­твор­ни­ка, де­лая вид, что мо­лит­ся за него. Пре­льщен­ный инок Ни­ки­та пре­взо­шел всех в зна­нии книг Вет­хо­го За­ве­та, а о Еван­ге­лии ни го­во­рить, ни слу­шать не хо­тел. Ки­е­во-Пе­чер­ские стар­цы при­шли к пре­льщен­но­му и, по­мо­лив­шись, ото­гна­ли от него бе­са. По­сле это­го пре­по­доб­ный Ни­ки­та, оста­вив по бла­го­сло­ве­нию стар­цев за­твор, жил в стро­гом по­сте и мо­лит­ве, бо­лее все­го упраж­ня­ясь в по­слу­ша­нии и сми­ре­нии. Ми­ло­серд­ный Гос­подь по мо­лит­вам свя­тых стар­цев воз­вел его из глу­би­ны па­де­ния на вы­со­кую сте­пень ду­хов­но­го со­вер­шен­ства. Впо­след­ствии он был по­став­лен епи­ско­пом в Нов­го­род и за свою свя­тую жизнь был на­граж­ден от Бо­га да­ром чу­до­тво­ре­ний. Од­на­жды во вре­мя за­су­хи он мо­лит­вой низ­вел дождь с неба, в дру­гой раз по его мо­лит­ве пре­кра­тил­ся в го­ро­де по­жар. 13 лет управ­лял свя­ти­тель Ни­ки­та нов­го­род­ской паст­вой и мир­но скон­чал­ся в 1109 го­ду. В 1558 го­ду, при ца­ре Иоанне Ва­си­лье­ви­че, со­сто­я­лось про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля. Мо­щи его по­ко­ят­ся ныне в церк­ви свя­то­го апо­сто­ла Филип­па в Нов­го­ро­де.

ПОЛНОЕ ЖИТИЕ СВЯТИТЕЛЯ НИКИТЫ, ЗАТВОРНИКА ПЕЧЕРСКОГО, ЕПИСКОПА НОВГОРОДСКОГО

Пре­по­доб­ный Ни­ки­та, ро­дом ки­ев­ля­нин – один из пер­вых по­стри­жен­и­ков Ки­е­во-Пе­чер­ской оби­те­ли. Он под­ви­зал­ся там при пре­по­доб­ном игу­мене Ни­коне (1078–1088). В мо­ло­до­сти инок Ни­ки­та, же­лая про­сла­вить­ся сре­ди мо­на­хов, стал про­сить игу­ме­на, чтобы он бла­го­сло­вил его под­ви­зать­ся на­едине, в за­тво­ре. Игу­мен пре­пят­ство­вал ему, го­во­ря: «Ча­до! Не по­лез­но те­бе, бу­дучи юным, си­деть празд­но. Луч­ше пре­бы­вать те­бе с бра­ти­ей, ра­бо­тая вме­сте, и ты не ли­шишь­ся на­гра­ды сво­ей. Сам ты ви­дел бра­та на­ше­го Иса­а­кия пе­щер­ни­ка, как он был пре­льщен в за­тво­ре бе­са­ми; и толь­ко бла­го­дать Бо­жия да мо­лит­вы пре­по­доб­ных отец на­ших Ан­то­ния и Фе­о­до­сия спас­ли его. Же­ла­ние твое вы­ше сил». Ни­ки­та же во­все не хо­тел вни­мать сло­вам игу­ме­на, так как не мог пре­одо­леть силь­но­го рве­ния сво­е­го к за­твор­ни­че­ской жиз­ни, и по­это­му, че­го за­хо­тел, то и сде­лал. И он, за­тво­рив­шись, за­гра­дил дверь креп­ко и, не вы­хо­дя, пре­бы­вал один в мо­лит­ве. Про­шло немно­го дней, как инок не из­бег се­тей диа­воль­ских. Во вре­мя пе­ния сво­е­го он слы­шал некий глас, как буд­то бы кто-то вме­сте с ним мо­лил­ся. Ни­ки­та обо­нял при этом и бла­го­уха­ние неиз­ре­чен­ное. За­тем пред­стал пе­ред ним бес в об­ра­зе Ан­ге­ла. И неопыт­ный по­движ­ник, пре­льстив­шись, по­кло­нил­ся ему как Ан­ге­лу. То­гда ска­зал ему бес: «От­се­ле ты уже не мо­лись, но чи­тай кни­ги и бу­дешь бе­се­ду­ю­щим с Бо­гом и по­дашь по­лез­ное сло­во при­хо­дя­щим к те­бе. Я же все­гда бу­ду мо­лить Твор­ца о тво­ем спа­се­нии». Ни­ки­та, по­ве­рив ска­зан­но­му и пре­льстив­шись еще бо­лее, пе­ре­стал мо­лить­ся, но при­леж­нее на­чал чи­тать кни­ги, ви­дя при этом бе­са, непре­стан­но мо­ля­ще­го­ся о нем. Ни­ки­та ра­до­вал­ся, ду­мая, что сам Ан­гел тво­рит за него мо­лит­ву.

В ско­ром вре­ме­ни Ни­ки­та столь усо­вер­шен­ство­вал­ся в изу­че­нии Вет­хо­го За­ве­та, что знал его на­изусть. Также с при­хо­дя­щи­ми к нему мно­го бе­се­до­вал от Пи­са­ния о поль­зе для ду­ши. По вну­ше­нию ис­ку­си­те­ля он на­чал про­ро­че­ство­вать, и ве­ли­кая сла­ва рас­про­стра­ни­лась о нем, все ди­ви­лись ис­пол­не­нию его про­ро­че­ских сло­вес. Так, Ни­ки­та со­об­щил кня­зю Изя­с­ла­ву об убий­стве Нов­го­род­ско­го кня­зя Гле­ба Свя­то­сла­ви­ча. Дей­стви­тель­но, вско­ре при­шла весть, под­твер­див­шая его сло­ва. В ле­то­пи­сях со­об­ща­ет­ся, что князь Глеб был убит 30 мая 1079 го­да. Так что про­ро­че­ства Ни­ки­ты с уди­ви­тель­ной точ­но­стью ис­пол­ня­лись. Это убеж­да­ло за­твор­ни­ка в пра­виль­но­сти из­бран­но­го им пу­ти. О мо­лит­ве же и по­ка­я­нии Ни­ки­та не по­мыш­лял.

Он ча­сто бе­се­до­вал о Свя­щен­ном Пи­са­нии Вет­хо­го За­ве­та, но из­бе­гал да­же упо­ми­на­ний име­ни Гос­по­да Иису­са Хри­ста, из­бе­гал раз­го­во­ров о Свя­том Еван­ге­лии. Узнав об этом, свя­тые от­цы Ки­е­во-Пе­чер­ской Лав­ры по­ня­ли, что инок на­хо­дит­ся в опас­ном со­сто­я­нии ду­хов­ной пре­ле­сти. Они не оста­ви­ли в бе­де сво­е­го со­бра­та. Пре­по­доб­ные от­цы, со­вер­шив мно­гие мо­лит­вы о Ни­ки­те, из­гна­ли из него бе­са. По­сле это­го они спро­си­ли Ни­ки­ту; зна­ет ли он что-ли­бо из книг Вет­хо­го За­ве­та. Ни­ки­та клял­ся, что он ни­ко­гда их не чи­тал и да­же ока­зал­ся за­быв­шим гра­мо­ту, так что от­цы сно­ва на­учи­ли его чте­нию и пись­му. То­гда, при­дя в се­бя, Ни­ки­та «ис­по­ве­да грех свой и пла­ка­ся о том горь­ко, дав се­бе в ве­ли­кое воз­дер­жа­ние и по­слу­ша­ние, вос­при­ем чи­стое и сми­рен­ное жи­тие, яко пре­взы­ти ему всех доб­ро­де­те­лию». Че­ло­ве­ко­лю­би­вый Гос­подь, ви­дя столь ве­ли­кие по­дви­ги бла­жен­но­го, а так­же и преж­ние его доб­ро­де­те­ли, при­нял его ис­тин­ное по­ка­я­ние. И как Пет­ру, три­жды от­рек­ше­му­ся, Хри­стос ска­зал по­сле его по­ка­я­ния: «Па­си ов­цы Моя», так явил Свою ми­лость Гос­подь и по­ка­яв­ше­му­ся ис­крен­но Ни­ки­те, ибо по­том воз­вел его в епи­ско­па Нов­го­род­ско­го.

В 1096 го­ду пре­по­доб­ный Ни­ки­та был воз­ве­ден мит­ро­по­ли­том Ки­ев­ским Еф­ре­мом (вто­рая по­ло­ви­на XI ве­ка) в епи­скоп­ский сан и на­зна­чил на ка­фед­ру Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да. В «Рос­пи­си, или крат­ком ле­то­пис­це Нов­го­род­ских вла­дык» свя­ти­тель Ни­ки­та зна­чит­ся ше­стым Нов­го­род­ским епи­ско­пом.

Со вре­ме­ни епи­скоп­ской хи­ро­то­нии тру­ды свя­то­го Ни­ки­ты умно­жи­лись, а по­дви­ги, ко­то­рые он со­вер­шал в оби­те­ли, воз­рос­ли. «Он же паст­ву при­им и раз­лич­ны­ми доб­ро­та­ми се­бе наи­па­че укра­си, имея бо в се­бе мол­ча­ния ко­рень, воз­дер­жа­ния ветвь, по­ще­ния цвет, сми­ре­ния плод, лю­бо­вию укра­шен, ми­ло­сты­нею со­вер­шен, чи­сто­тою, и це­ло­муд­ри­ем, и прав­дою от обо­ю­ду, аки сте­на­ми, ограж­ден и все­ми бла­ги­ми нра­вы по мно­гу изоби­лен». Пред­мет осо­бых за­бот свя­ти­те­ля Ни­ки­ты бы­ла мис­си­о­нер­ская де­я­тель­ность по утвер­жде­нию хри­сти­ан­ства, рас­про­стра­не­нию и под­дер­жа­нию бла­го­че­стия в епар­хии. В те­че­ние два­дца­ти­лет­не­го ар­хи­ерей­ско­го слу­же­ния он был для сво­ей паст­вы при­ме­ром доб­ро­де­тель­ной жиз­ни. В По­хваль­ном сло­ве свя­ти­те­лю Ни­ки­те го­во­рится, что он тай­но по­да­вал ми­ло­сты­ни бед­ным, ис­пол­няя сло­во Бо­жие: Ко­гда тво­ришь ми­ло­сты­ню, пусть ле­вая ру­ка твоя не зна­ет, что де­ла­ет пра­вая, чтобы ми­ло­сты­ня твоя бы­ла втайне (Мф.6:3-4).

Свя­ти­тель Ни­ки­та был усерд­ным мо­лит­вен­ни­ком и хо­да­та­ем за свою паст­ву, и Гос­подь про­сла­вил его доб­ро­де­тель­ную жизнь, дав дар чу­до­тво­ре­ния. Ле­то­пи­си со­хра­ни­ли сви­де­тель­ства о двух слу­ча­ях чу­дес­но­го спа­се­ния Нов­го­ро­да от бед­ствий: в 1097 го­ду свя­ти­тель Ни­ки­та сво­ей мо­лит­вой уга­сил по­жар, ис­треб­ляв­ший го­род, а в дру­гой раз во вре­мя гу­би­тель­ной за­су­хи низ­вел дождь. Оче­вид­но, по­это­му он по­чи­та­ет­ся ве­ру­ю­щи­ми как за­щит­ник от по­жа­ров и по­кро­ви­тель зем­ле­де­лия. Из­вест­но так­же, что свя­ти­тель Ни­ки­та чтил­ся и как за­щит­ник оте­че­ства, по­кро­ви­тель во­и­нов. Ле­то­пи­сец, рас­ска­зы­вая о по­хо­де Нов­го­род­ско­го кня­зя Мсти­сла­ва и о его по­бе­дах, за­ме­ча­ет, что Мсти­слав вер­нул­ся «в град свой мо­лит­ва­ми пре­по­доб­но­го Ни­ки­ты, епи­ско­па Нов­го­род­ско­го».

Нов­го­род­ские свя­ти­те­ли пер­вы­ми про­яви­ли свою де­я­тель­ность в раз­лич­ных об­ще­ствен­ных на­чи­на­ни­ях: они стро­и­ли и укра­ша­ли хра­мы с по­мо­щью луч­ших ма­сте­ров, ко­то­рых при­гла­ша­ли из Ви­зан­тии и За­пад­ной Ев­ро­пы. Наи­бо­лее зна­чи­тель­ные ли­те­ра­тур­ные про­из­ве­де­ния Нов­го­ро­да со­зда­ва­лись глав­ным об­ра­зом при вла­дыч­нем дво­ре. Бла­го­да­ря тру­дам свя­ти­те­ля Ни­ки­ты в Нов­го­ро­де бы­ло по­стро­е­но несколь­ко хра­мов, не со­хра­нив­ших­ся до на­ших дней, све­де­ния о ко­то­рых име­ют­ся в ле­то­пи­сях и древ­них жи­ти­ях: Спа­со-Пре­об­ра­жен­ский храм на Ильине ули­це (пе­ре­стро­ен в 1574 го­ду), Бла­го­ве­щен­ский храм на Го­ро­ди­ще (пе­ре­стро­ен в 1342 го­ду), де­ре­вян­ный храм Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы в Ан­то­ни­е­вом мо­на­сты­ре.

Ан­то­ни­ев мо­на­стырь – вто­рой в Нов­го­ро­де – был ос­но­ван по бла­го­сло­ве­нию свя­ти­те­ля Ни­ки­ты пре­по­доб­ным Ан­то­ни­ем Рим­ля­ни­ном (†1147 г.; па­мять 17/30 ян­ва­ря, 3/16 ав­гу­ста, так­же в первую пят­ни­цу по­сле дня па­мя­ти апо­сто­лов Пет­ра и Пав­ла) в на­ча­ле XII ве­ка. При со­дей­ствии свя­ти­те­ля Ни­ки­ты пре­по­доб­ный Ан­то­ний по­лу­чил для мо­на­сты­ря тер­ри­то­рию на бе­ре­гу ре­ки Вол­хов, где оста­но­вил­ся ка­мень, на ко­то­ром Ан­то­ний чу­дес­но при­плыл из Ри­ма. Неза­дол­го до кон­чи­ны свя­ти­тель Ни­ки­та вме­сте с пре­по­доб­ным Ан­то­ни­ем раз­ме­тил ме­сто для но­во­го ка­мен­но­го мо­на­стыр­ско­го хра­ма, ко­то­рый бла­го­сло­вил освя­тить так же, как и преж­ний (де­ре­вян­ный) – в честь Рож­де­ства Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы. Свя­ти­тель Ни­ки­та соб­ствен­но­руч­но на­чал ко­пать ров под его ос­но­ва­ние. Но по­стро­ен храм был уже при его пре­ем­ни­ке – епи­ско­пе Иоанне (1108–1130).

13 лет управ­лял свя­ти­тель Ни­ки­та нов­го­род­ской паст­вой и мир­но скон­чал­ся в 1109 го­ду, 31 ян­ва­ря.

Уже по­сле кон­чи­ны свя­ти­те­ля Ни­ки­ты бы­ла на­ча­та рос­пись стен нов­го­род­ско­го со­бо­ра во имя Свя­той Со­фии Пре­муд­ро­сти Бо­жи­ей по за­ве­ща­нию свя­ти­те­ля Ни­ки­ты.

До­ныне цел ка­мен­ный кор­пус нов­го­род­ско­го ар­хи­ерей­ско­го до­ма, и в па­мят­ни­ках, и в на­род­ном пре­да­нии из­вест­но­го под име­нем Ни­ки­тин­ско­го. Это са­мое древ­нее из до­шед­ших до на­ше­го вре­ме­ни стро­е­ний ар­хи­ерей­ско­го кор­пу­са бы­ло пе­ре­стро­е­но до сред­них сво­дов.

При мно­го­чис­лен­ных тру­дах и за­бо­тах по бла­го­устрой­ству Нов­го­род­ской епар­хии свя­ти­тель Ни­ки­та ни­ко­гда не остав­лял су­гу­бо­го по­дви­га мо­на­хов-от­шель­ни­ков: под свя­ти­тель­ски­ми одеж­да­ми он но­сил тя­же­лые же­лез­ные вери­ги. По­гре­бен свя­ти­тель в нов­го­род­ском Со­фий­ском со­бо­ре, в при­де­ле во имя свя­тых Иоаки­ма и Ан­ны – ро­ди­те­лей Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы.

В 1547 го­ду, при ар­хи­епи­ско­пе Нов­го­род­ском Фе­о­до­сии (1542–1551), некий бла­го­че­сти­вый хри­сти­а­нин в пас­халь­ную ночь за бо­го­слу­же­ни­ем по­лу­чил в от­кро­ве­нии по­ве­ле­ние укра­сить по­кро­вом гроб­ни­цу свя­ти­те­ля Ни­ки­ты, что и бы­ло ис­пол­не­но. В том же го­ду на цер­ков­ном со­бо­ре со­сто­я­лось об­ще­рос­сий­ское про­слав­ле­ние свя­ти­те­ля. Через несколь­ко лет ар­хи­епи­скоп Нов­го­род­ский Пи­мен (1553–1570) со­вер­шил от­кры­тие гроб­ни­цы по бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го Ма­ка­рия († 1563). Об­ре­те­ние нетлен­ных мо­щей свя­ти­те­ля Ни­ки­ты со­сто­я­лось 30 ап­ре­ля 1558 го­да. При­ме­ча­тель­но, что по бла­го­дат­ной по­мо­щи свя­ти­те­ля по­лу­ча­ют ис­це­ле­ние пре­иму­ще­ствен­но боль­ные гла­за­ми и сле­пые.

Мо­щи свя­ти­те­ля бы­ли пе­ре­ло­же­ны в 1629 го­ду из об­вет­шав­шей гроб­ни­цы в но­вую, де­ре­вян­ную, об­ло­жен­ную бас­мен­ным се­реб­ром. Так как Иоаки­мов­ский при­дел был неболь­ших раз­ме­ров, то по бла­го­сло­ве­нию ар­хи­епи­ско­па Нов­го­род­ско­го Пи­ме­на с во­сточ­ной сто­ро­ны при­де­ла бы­ла сде­ла­на по­лу­круг­лая при­строй­ка, со­еди­нен­ная ар­кой с Рож­де­ствен­ским при­де­лом. Под этим сво­дом и бы­ли по­ло­же­ны в гроб­ни­цу мо­щи свя­ти­те­ля. Нов­го­род­цы при­нес­ли в дар сво­е­му небес­но­му по­кро­ви­те­лю лам­па­ду с вы­зо­ло­чен­ной над­пи­сью: «Све­ча Ве­ли­ко­го Нов­го­ро­да, всех пра­во­слав­ных хри­сти­ан, по­став­ле­на но­во­му Нов­го­род­ско­му чу­до­твор­цу Ни­ки­те в ле­то 7066, 30 ап­ре­ля, при ар­хи­епи­ско­пе Пи­мене». Эта «све­ча» свя­ти­те­ля Ни­ки­ты вме­сте с древ­ней гроб­ни­цей, об­ла­че­ни­ем, по­со­хом и ве­ри­га­ми позд­нее хра­ни­лись в риз­ни­це Нов­го­род­ско­го Со­фий­ско­го со­бо­ра.

В на­сто­я­щее вре­мя гроб­ни­ца свя­ти­те­ля Ни­ки­ты на­хо­дит­ся в хра­ме во имя свя­то­го апо­сто­ла Филип­па, где пре­бы­ва­ет в се­вер­ном при­де­ле во имя свя­ти­те­ля Ни­ко­лая.

См. так­же: «Жи­тие свя­то­го Ни­ки­ты, епи­ско­па Нов­го­род­ско­го» в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

МОЛИТВЫ

Тропарь святителю Никите, затворнику Печерскому, епископу Новгородскому

глас 4

Наслади́вся, Богому́дpе, воздеpжа́ния/ и жела́ние пло́ти твоея́ обузда́в,/ на пpесто́ле святи́тельства сел еси́,/ и я́ко звезда́ многосве́тлая, пpосвеща́я ве́pных сеpдца́/ заpя́ми чуде́с твои́х,/ о́тче наш, святи́телю Ники́то,/ и ны́не моли́ Хpиста́ Бо́га,// да спасе́т ду́ши на́ша.

Ин тропарь святителю Никите, затворнику Печерскому, епископу Новгородскому

глас 2

Небе́снаго простра́нства жела́я,/ от ю́ности в те́сне ме́сте затвори́лся еси́,/ в не́мже прельще́н быв от врага́,/ па́ки смире́нием и послуша́нием победи́л еси́ преле́стника кре́пце, Ники́то,/ и ны́не, предстоя́ Христо́ви,// моли́ спасти́ся всем нам.

Кондак святителю Никите, затворнику Печерскому, епископу Новгородскому

глас 6

Архиере́йства са́ном почти́вся/ и чи́сте Чисте́йшему предстоя́,/ приле́жно моле́ние за лю́ди твоя́ приноси́л еси́,/ я́ко и дождь моли́твою све́л еси́,/ овогда́ же и гра́да запале́ния угаси́л еси́./ И ны́не, святи́телю Ники́то,/ моли́ Христа́ Бо́га,/ спасти́ лю́ди твоя́ моля́щияся,/ да вси́ вопие́м ти́:// ра́дуйся, святи́телю, о́тче преди́вный.

Ин кондак святителю Никите, затворнику Печерскому, епископу Новгородскому

глас 1

Победи́в вра́жия ле́сти до́бле/ и све́тло доброде́тельми просия́в,/ святи́тельства оде́ждою обле́клся еси́, пресла́вне Ники́то,/ в не́мже све́том жития́ твоего́ и чудесы́ сия́я па́че со́лнца,/ мно́гих просвети́в, приве́л еси́ Христо́ви,// Его́же моли́ о нас, пою́щих тя.

Молитва святителю Никите, затворнику Печерскому, епископу Новгородскому

О, архиере́ю Бо́жий, святи́телю Ники́то! Услы́ши нас гре́шных, днесь во свяще́нный храм сей сте́кшихся, и честно́му о́бразу твоему́ поклоня́ющихся, и ко свяще́нней твое́й ра́це припа́дающих, и умиле́нно вопию́щих: я́коже си́дя на престо́ле святи́тельства в Вели́ком Но́вегра́де сем, и еди́ною належа́щу бездо́ждию, дождь моли́твами свел еси́, и па́ки гра́ду сему́ о́гненным пла́менем обстои́му, моли́твою пла́мень о́гненный угаси́л еси́. И ны́не мо́лим тя, о святи́телю Христо́в Ники́то: моли́ся ко Го́споду, е́же изба́вити Вели́кий Но́вград сей и вся гра́ды и страны́ христиа́нские от тру́са, пото́па, гла́да, огня́, гра́да, меча́ и от всех враго́в ви́димых к неви́димых, я́ко да изря́дных ра́ди моли́тв твои́х спаса́еми, сла́вим Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и твое́ ми́лостивное предста́тельство, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

КАНОНЫ И АКАФИСТЫ

АКАФИСТ СВЯТИТЕЛЮ НИКИТЕ, ЕПИСКОПУ НОВГОРОДСКОМУ, ЧУДОТВОРЦУ

Конда́к 1.

Возбра́нный воево́до и па́стырю свяще́ннейший Вели́каго Нова́града, Це́ркве утвержде́ние, Христо́в иера́рше Ники́то, приими́ от на́с усе́рдно приноси́мая тебе́ благохвале́ния и твои́ми моли́твами от бе́д и напа́стей избавля́й всегда́ любо́вию тебе́ зову́щих:

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

И́кос 1.

А́нгел во пло́ти на земли́ яви́лся еси́ вои́стинну чу́дный Ники́то, с пло́тию бо я́ко безпло́тен пожи́л еси́, те́мже, со безпло́тными ны́не водворя́яся, приими́ от на́с земноро́дных пе́снь сию́:

Ра́дуйся, Ники́то, А́нгелов равностоя́телю.

Ра́дуйся, иера́рше, преподо́бных сожи́телю.

Ра́дуйся, вла́сть пасти́ слове́сныя о́вцы от Бо́га прия́вый.

Ра́дуйся, све́том твои́х уче́ний па́ству твою́ осия́вый.

Ра́дуйся, преди́вный целому́дрия храни́телю.

Ра́дуйся, по́стническаго жития́ и́стинный люби́телю.

Ра́дуйся, светоза́рная мо́лние, Но́вград Вели́кий ве́село озаря́ющая.

Ра́дуйся, луче́ светосия́нная, де́монскую тму́ разгоня́ющая.

Ра́дуйся, ра́дости ве́рным пода́телю.

Ра́дуйся, в печа́лех и боле́знех на́ших ско́рый предста́телю.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 2.

Ви́дяще стра́нный и чу́дный жития́ твоего́ о́браз, Христо́в святи́телю Ники́то, вельми́ удивля́емся, размышля́юще же твоя́ многотру́дныя по́двиги, пое́м Бо́гу на сия́ тебе́ укрепи́вшему: Аллилу́ия.

И́кос 2.

Ра́зум Боже́ственный пода́ждь на́м свы́ше, иера́рше, да возмо́жем по достоя́нию восхвали́ти доброде́тельное твое́ житие́, тебе́ же любо́вию вопи́ти:

Ра́дуйся, мно́гими доброде́тельми просия́вый.

Ра́дуйся, пло́ти твоея́ жела́ния обузда́вый.

Ра́дуйся, ра́зум тво́й в послуша́ние ве́ры плени́вый.

Ра́дуйся, се́рдце твое́ чи́сто сохрани́вый.

Ра́дуйся, ра́зумом Христо́вым обогати́выйся.

Ра́дуйся, я́ко а́нгел в житии́ твое́м яви́выйся.

Ра́дуйся, разруши́телю страсте́й душетле́нных.

Ра́дуйся, сокро́вище слове́с богодухнове́нных.

Ра́дуйся, гро́зное бесо́вское устраше́ние.

Ра́дуйся, пречу́дное в челове́цех удивле́ние.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 3.

Си́ла Вы́шняго от ю́ности осени́ тя́, богому́дре, и показа́ селе́ние и до́м Ду́ха Всесвята́го, Ему́же и о на́с помоли́ся, о́тче че́стне, тя́ ублажа́ющих, Бо́гу же зову́щих: Аллилу́ия.

И́кос 3.

Иму́ще вели́ка тя́, о, Ники́то, засту́пника и ско́раго в напа́стех помо́щника, моле́бно тебе́ призыва́ем и с весе́лием к па́мяти твое́й воспева́ем:

Ра́дуйся, ско́рый послу́шателю к тебе́ прибега́ющих.

Ра́дуйся, скорбя́щим душа́м утеше́ние.

Ра́дуйся, отча́янных исправле́ние.

Ра́дуйся, Судию́ Пра́веднаго за гре́шныя лю́ди умоля́яй.

Ра́дуйся, чту́щия тя́ от печа́ли и бе́д избавля́яй.

Ра́дуйся, уныва́ющих всежела́нный посети́телю.

Ра́дуйся, неду́жных ми́лостивейший цели́телю.

Ра́дуйся, уго́дниче Христо́в преизря́дный.

Ра́дуйся, цве́те ра́йский прекра́сный.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 4.

Бу́рю страсте́й многомяте́жнаго ми́ра возненави́дев, о́тче, все́х красо́т его́ устрани́лся еси́, во оби́тель же всели́вся и а́нгельский чи́н восприи́м, со А́нгелы пе́л еси́ Христо́ви: Аллилу́ия.

И́кос 4.

Слы́шав христоподража́тельную жи́знь богоно́сных и вели́ких оте́ц, те́м в житии́ уподо́битися возревнова́л еси́, сего́ ра́ди в затво́р всели́вся, сугу́бым по́двигом себе́ предае́ши, те́мже досто́йно слы́шиши:

Ра́дуйся, подви́жниче Бо́жий преусе́рднейший.

Ра́дуйся, мона́шествующих превели́кая сла́во.

Ра́дуйся, святы́х пустынножи́телей доброде́тельными обогати́выйся нра́вы.

Ра́дуйся, равноа́нгельно Бо́гу послужи́вый.

Ра́дуйся, А́нгелом ра́вную и че́сть получи́вый.

Ра́дуйся, до́блий и́ноческих по́двигов ревни́телю.

Ра́дуйся, усе́рдный Христо́вых за́поведей исполни́телю.

Ра́дуйся, вра́жиих наве́тов бо́дрый прогони́телю.

Ра́дуйся, соверше́нства христиа́нскаго изя́щнейший учи́телю.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 5.

Боготе́чнаго твоего́ жития́ не терпя́, человеконенави́стник искуше́ние льсти́вно тебе́ подлага́ет, во о́бразе а́нгела тебе́ яви́вся и преста́ти моли́тися научи́в: ты́ же а́ще и прельще́н бы́л еси́ хи́тростию его́, оба́че не до конца́ поги́бл еси́ во искуше́нии; моли́твами бо бра́тии спасе́н, Христу́ вопия́л еси́: Аллилу́ия.

И́кос 5.

Ви́дяще и́ноцы стра́нную ве́щь на тебе́ явля́емую, я́ко от ве́тхих то́кмо Боже́ственных Писа́ний к тебе́ приходя́щих поуча́еши, от Но́ваго же Заве́та ничесо́же глаго́ля, уразуме́ша прельще́на бы́ти тя́, преподо́бне, сего́ ра́ди о́бщую о тебе́ моли́тву сотво́рше, диа́вола отгоня́ют и из затво́ра изво́дят тя́. Мы́ же тебе́, я́ко самому́ искуше́ну бы́вшу и на́м искуша́емым помога́ти могу́щу, не престае́м зва́ти:

Ра́дуйся, от врага́ человекоуби́йцы лю́те пострада́вый.

Ра́дуйся, всю́ глубину́ бесо́вския ле́сти на себе́ испыта́вый.

Ра́дуйся, моли́твами подви́жников от ро́ва поги́бели восхище́нный.

Ра́дуйся, от рабо́ты диа́воли Го́сподем освобожде́нный.

Ра́дуйся, на неви́димыя враги́ и на́м кре́пкий помо́щниче.

Ра́дуйся, во искуше́ниих жите́йских всегда́шний на́м посо́бниче.

Ра́дуйся, прило́г вся́каго зла́ от чту́щих тя́ отража́яй.

Ра́дуйся, всему́ благо́му вхо́д отверза́яй.

Ра́дуйся, бесо́вския си́лы кре́пкое низложе́ние.

Ра́дуйся, грехми́ пове́рженных тве́рдое возведе́ние.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 6.

Пропове́дницы твоего́ спасе́ния бы́вше и́ноцы Пече́рстии, от диа́вола тя́ исхи́тивше, на и́стинный пу́ть наставля́ют: ты́ же, о́тче Ники́то, позна́в го́рькое твое́ прельще́ние, покая́ние со слеза́ми Бо́гу прине́сл еси́, моля́ся и зовы́й: Аллилу́ия.

И́кос 6.

Возсия́л еси́, я́ко светоза́рное со́лнце на тве́рди церко́вней, диа́вола искуше́ния избе́г и по́стническими по́двиги укрепи́вся: те́мже и на́с наве́тов лука́ваго свободи́, да зове́м ти́:

Ра́дуйся, кре́ст тво́й терпели́вно на ра́ме носи́вый.

Ра́дуйся, мы́сленнаго те́м Амали́ка низложи́вый.

Ра́дуйся, дарова́ния Боже́ственнаго Ду́ха прия́вый.

Ра́дуйся, в житии́ стра́ждущим ми́лостивно помога́яй.

Ра́дуйся, те́пле к тебе́ притека́ющих треволне́ния страсте́й изменя́яй.

Ра́дуйся, оби́димых ско́рый засту́пниче.

Ра́дуйся, обурева́емых благопопечи́тельный защи́тниче.

Ра́дуйся, бы́стрый спаси́телю в напа́стех су́щим.

Ра́дуйся, скоропредста́тельный помо́щниче зову́щим.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 7.

Хотя́ Христо́с Госпо́дь, Вели́кий Архиере́й, святи́тельскою украси́ти тя́ вла́стию, на свяще́нный престо́л Вели́каго Нова́града возво́дит тя́, на не́м же возсе́д, свети́ло многосве́тлое гра́ду твоему́ яви́лся еси́, все́х просвеща́я и зва́ти Бо́гу науча́я: Аллилу́ия.

И́кос 7.

Но́вград Вели́кий прии́м тя́ от Го́спода па́стыря и учи́теля, ра́довашеся, преподо́бне, зря́ твои́х доброде́телей исправле́ние, и в пе́снех свяще́нных доны́не взыва́ем тебе́:

Ра́дуйся, учи́телю свяще́ннейший, от Бо́га на́м дарова́нный.

Ра́дуйся, архиере́ю Бо́жий святы́й предызбра́нный.

Ра́дуйся, усе́рдный благове́рия побо́рниче, и у́ме высоча́йший.

Ра́дуйся, Христо́вых веле́ний пропове́дниче сладча́йший.

Ра́дуйся, Вели́каго Нова́града пречу́дное украше́ние.

Ра́дуйся, безкро́вныя же́ртвы непоро́чно Бо́гу приноси́вый.

Ра́дуйся, в ве́ре Правосла́вней па́ству твою́ утверди́вый.

Ра́дуйся, я́ко мно́гия просвети́л еси́ твои́м архипа́стырским сло́вом.

Ра́дуйся, святи́телю, и на́с твои́х ча́д сподо́би ста́ти пред Бо́жиим престо́лом.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 8.

Стра́нно Бо́га вочелове́чшася на́шего ра́ди спасе́ния па́стве твое́й пропове́дал еси́, Ники́то, и и́дольских суеве́рий мра́к разгна́л еси́, Ипоста́сней Прему́дрости зовы́й: Аллилу́ия.

И́кос 8.

Ве́сь бы́л еси́ все́м в па́стве твое́й ско́рый помо́щник, святи́телю, засту́пник оби́димым, ни́щим пита́тель, си́рым и вдови́цам защи́тник, на похвалу́ все́х подвиза́я вопи́ти тебе́:

Ра́дуйся, во вся́ких ну́ждах ско́рое поможе́ние.

Ра́дуйся, в печа́лех бы́строе утеше́ние.

Ра́дуйся, от оби́д и озлобле́ний свобожда́яй.

Ра́дуйся, о́гненнаго запале́ния гра́д тво́й избавля́яй.

Ра́дуйся, ми́лости сокро́вище многоце́нное.

Ра́дуйся, бога́тство на́м подава́яй нетле́нное.

Ра́дуйся, обурева́емых приста́нище ти́хое.

Ра́дуйся, гони́мых и оби́димых прибе́жище вели́кое.

Ра́дуйся, мно́гия лю́ди от поги́бели исхи́тивый.

Ра́дуйся, о́вцы твоя́ от во́лка лю́таго сохрани́вый.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 9.

Вся́кий ро́д и во́зраст ве́рных Вели́каго Нова́града усе́рдно чти́т све́тлый де́нь твоея́ па́мяти, святи́телю Ники́то, в о́ньже собра́вшеся моле́бно зове́м ти́: бу́ди на́м в печа́лех уте́шитель, в озлобле́ниих помо́щник, в боле́знех вра́ч ско́рый, да тобо́ю злы́х изба́вльшеся ра́достно зове́м: Аллилу́ия.

И́кос 9.

Вети́йствующий язы́к не мо́жет по достоя́нию изобрази́ти все́ вели́чие любве́ твоея́ к твоему́ слове́сному ста́ду, приснопа́мятне, не то́чию бо во вре́менней твое́й жи́зни, но и к небе́сным отше́д, оте́чески назира́еши все́х вопию́щих к тебе́ с любо́вию такова́я:

Ра́дуйся, наста́вниче превели́кий спасе́ния.

Ра́дуйся, согреша́ющих исправле́ние.

Ра́дуйся, земны́я сла́сти презре́вый.

Ра́дуйся, в го́рния оби́тели возлете́вый.

Ра́дуйся, Це́рковь Нова́града святи́тельством украси́вый.

Ра́дуйся, ча́д твои́х богому́дренными глаго́лы просвети́вый.

Ра́дуйся, лю́бящих тя́ неизрече́нныя исполня́яй ра́дости.

Ра́дуйся, я́ко твои́ми моли́твами ве́чныя сме́рти свобожда́емся.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 10.

Спасти́ся хотя́ще ве́рнии от бе́д и скорбе́й, ко гро́бу твоему́ свяще́нному моле́бно притека́ем. Ты́ же, о, чудотво́рче святы́й, помози́ на́м, немощны́м, утоли́ ско́рбь на́шу и на пу́ть пра́вый заблужда́ющих наста́ви на́с, да спасе́ннии тобо́ю, хвале́бными гла́сы зове́м: Аллилу́ия.

И́кос 10.

Стена́ необори́мая и покро́в ты́ еси́, о́тче, все́м челове́ком с ве́рою к тебе́ прибега́ющим, те́мже и на́м, прося́щим твоего́ заступле́ния, бу́ди огражде́ние кре́пкое, да в тебе́ утвержда́ющеся всегда́ вопие́м:

Ра́дуйся, бе́ды и печа́ли от лю́бящих тя́ отгоня́яй.

Ра́дуйся, все́м тебе́ призыва́ющим ско́рую по́мощь подава́яй.

Ра́дуйся, кре́посте и огражде́ние благочести́вых.

Ра́дуйся, гро́зный наказа́телю нечести́вых.

Ра́дуйся, от честны́х моще́й исцеле́ние неоску́дно источа́яй.

Ра́дуйся, жела́емых на́м бла́г насади́телю.

Ра́дуйся, находя́щих напа́стей отгони́телю.

Ра́дуйся, наде́ющихся на тя́ защище́ние.

Ра́дуйся, ду́ш на́ших сла́дкое утеше́ние.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 11.

Пе́ния всеумиле́нная приноша́ху тебе́ лю́дие Новогра́дстии во обре́тении твои́х многоцеле́бных моще́й, святи́телю, от ни́х же и чудеса́ ве́лия с ве́рою приходя́щим яви́л еси́, Бо́гу, во святы́х Свои́х Ди́вному науча́я пе́ти: Аллилу́ия.

И́кос 11.

Светоприе́мную свещу́, на све́щнице гра́да на́шего возсия́вшую, зри́м тебе́, всесвяще́ннейший о́тче Ники́то, блиста́нием бо чуде́с все́х озаря́еши, любо́вию тебе́ зову́щих:

Ра́дуйся, звездо́ небосве́тлая, от ю́га Росси́и возсия́вшая.

Ра́дуйся, Но́вград Вели́кий сия́нием твои́м облиста́вшая.

Ра́дуйся, во све́те невече́рнем обита́яй.

Ра́дуйся, и на́м во мра́це грехо́внем блужда́ющим просвеще́ние низпосыла́яй.

Ра́дуйся, свеще́, Боже́ственным пла́менем возжже́нная.

Ра́дуйся, свети́льниче Христо́в де́монскими ве́тры не угаше́нный.

Ра́дуйся, его́же восходя́ща на го́рняя А́нгели срето́ша.

Ра́дуйся, ему́же ра́йская врата́ с весе́лием отверзо́ша.

Ра́дуйся, со Христо́м ликовству́яй во сла́ве.

Ра́дуйся, Трисия́нныя Зари́ наслажда́яйся я́ве.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 12.

Благода́ть Боже́ственную испроси́ на́м у Спа́са Христа́, о́тче преподо́бный, простри́ на́м ру́ку по́мощи, покры́й на́с те́плым твои́м заступле́нием, и ве́чныя ра́дости сподо́би дости́гнути, да с тобо́ю во ве́ки веко́в вопие́м: Аллилу́ия.

И́кос 12.

Пою́ще твоя́ до́блественныя по́двиги, ублажа́ем достохва́льную кончи́ну, торжеству́ем же и па́мять твою́ свяще́нную, преподо́бне, и, чудя́щеся житию́ твоему́, похва́льная тебе́ вопие́м:

Ра́дуйся, в го́рния оби́тели превознесе́нный.

Ра́дуйся, в небе́сныя черто́ги со сла́вою введе́нный.

Ра́дуйся, сла́вы отце́в преи́скренне возжела́вый.

Ра́дуйся, преми́рное насле́дие бога́тно восприя́вый.

Ра́дуйся, святи́тельским венце́м увенча́нный.

Ра́дуйся, за чту́щих тя́ моли́твенниче неуста́нный.

Ра́дуйся, посети́телю в не́мощех лежа́щих.

Ра́дуйся, уте́шителю уны́лых и скорбя́щих.

Ра́дуйся, с небе́сных круго́в на моле́ния на́ша ми́лостивно призира́яй.

Ра́дуйся, чту́щих тя́ проше́ния ско́ро исполня́яй.

Ра́дуйся, те́плый засту́пниче на́ш Ники́то, святи́телю преди́вный.

Конда́к 13.

О, всехва́льный и преди́вный святи́телю Христо́в Ники́то! Приими́ усе́рдно ма́лое сие́, от на́с гре́шных приноси́мое, моле́ние и потщи́ся ско́ро умоли́ти Бо́га и Влады́ку, да изба́вит на́с от вся́ких бе́д и озлобле́ний и бу́дущия му́ки свободи́т зову́щих: Аллилу́ия.

Моли́тва

О, архиере́ю Бо́жий, святи́телю Ники́то, услы́ши на́с, гре́шных ра́б твои́х, сте́кшихся дне́сь в свяще́нный хра́м се́й, моля́щихся тебе́ и к свяще́нней твое́й ра́це притека́ющих, и умиле́нно вопию́щих: я́коже седя́ на престо́ле святи́тельства в Вели́ком Нове́граде се́м, и еди́ною належа́щу бездо́ждию, до́ждь моли́твами све́л еси́, и па́ки гра́ду сему́ о́гненным пла́менем обше́дшу, моли́твою пла́мень о́гненный угаси́л еси́. И ны́не мо́лим тя́: о, святи́телю Христо́в Ники́то, моли́ся ко Го́споду, е́же изба́вити Вели́кий гра́д Но́вград се́й и вся́ гра́ды и страны́ христиа́нския от тру́са, пото́па, гла́да, огня́, гра́да, меча́ и от все́х враго́в ви́димых и неви́димых, я́ко да избра́нных ра́ди моли́тв твои́х спаса́еми, сла́вим Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха и твое́ ми́лостивное предста́тельство, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

https://azbyka.ru/days/sv-nikita-pecherskij-novgorodskij-zatvornik

Просмотров: 103



Вопрос-ответ

последние вопросы

юрий 2018-07-19 10:03:00

Добрый день, не смог найти ни одного вашего диспута с иудейскими раввинами, наверное раввины не считают возможным тратить свое время на подобную ерунду , Ваша версия ?

Ответ:

День Добрый!

а можно уточнить , кому вы задаете вопрос? кому из Батюшек?

Спаси Бог!)

Календарь:

Икона дня:
Пост:

Святые дня:

Евангельские чтения дня:



Новости:

все новости